Fotograf: Magnus Nystedt

Qvinnouniversitetets utmärkelse ”Trädet” 2017

Motivering: ”För hennes viktiga arbete med att synliggöra kvinnor som varit osynliggjorda. För att hon lyfter fram berättelser som inte varit berättade. Och för att hon med visan som medel arbetar för ökad jämställdhet. I ”Raderade kvinnor” berättar hon om kvinnor som inte syns i historiebeskrivningen och i ”Visor på ackord” berättar hon om kvinnor i industrin under 1940-1970-talet. Det senaste projektet är ”Visa verkligheten” om hbtq-personers verklighet. Hon genomför också workshops där hon vänder på könsroller och tittar på vilket genusperspektiv som förmedlas. Tina Wilhelmsson har, trots att hon inte bott länge i staden, visat sig vara en stark och klok drivkraft i den feministiska rörelsen i Sundsvall. Vi hoppas att hon fortsätter att sprida kunskap, eftertanke, glädje och musik i många år framåt.”

Västerås kulturstipendium 2015

Motivering: “Tina Wilhelmsson använder visor och ett engagerande scenspråk som medel för att skapa ett mer jämlikt samhälle. Med allvar, humor och ironi speglar hon träffsäkert vår samtid. Tina är en uppskattad och flitigt anlitad artist och gör flera hundra spelningar per år i offentliga sammanhang. Hon är starkt engagerad i samhällsdebatten särskilt i frågor som rör jämställdhet och feminism. Tina samarbetar med studieorganisationer, skapar nätverk för kulturaktörer och ingår i olika musik- och artistkonstellationer”

Recensioner

Nordiska tidskriften Visor/Viser: ”Visor på ackord är Tina Wilhelmssons musikaliska hyllning till kvinnor som jobbat inom den svenska industrin. […] Den musikaliska kvalitén är mycket hög med bland annat fina arrangemang av Ola Sandström och stämsång av Västerås feministiska kör. […] Det är väl oundvikligt att tankarna går till progg-musik, fast det här känns mer genomarbetat utan att budskapet för den skull gått förlorad i den snygga produktionen.”
/ Peter Bengtsson

Länstidningen Östersund: ”Tina Wilhelmsson är en varm vind i en för många kvinnor kylig värld. Med visan som vapen står hon som en röd Gudinna på en scen i Krokom och sjunger om en av vår tids största tragedier; kvinnor uteblivande från historiebildningen. ”Raderade kvinnor” är fortbildning på hög nivå, och borde visas på högstadier och gymnasier runt om i landet för att ge balans till historieböckernas bias. […] Det är dags att se verkligheten som den är och här är Wilhelmsson ett välkommet inslag. Liv Strömqvist är inspiration, specifikt Prins Charles känsla och det är rebelliskt och kaxigt med rätta. Wilhelmsson utmanar könsroller, och trots tidigare höga protester spelar hon en cover där det är en självsäker Cecilia Åkare som tar Fredrik Lind med storm. […] Det är tur att föreställningen är framförd med humor, för det är svårt att inte bli för politiskt, då ämnet engagerar. Kvinnor förtjänar att bli ihågkomma och där borde Tina Wilhelmsson ha en given plats.” / Ellen Lindgren

Lira Musikmagasin: ”Det här är kanske det mest ambitiösa visprojekt du kommer att stöta på i år. Västeråsartisten Tina Wilhelmsson har dykt ner i den betydelsefulla men osynliggjorda skaran kvinnor som jobbade inom den svenska industrin mellan 1940 och 70-talet. Baserade på djupintervjuer med de som faktiskt var med på golvet har hon skrivit fyra låtar som tänjer på strukturerna mellan det torrt biografiska och det poetiskt snärtiga. Det är lågmält men uttrycksfullt med varma akustiska nålstick som fortsätter att snurra i huvudet. Det starkaste ögonblicket uppstår på Dansa med i takten, tonsatt av flerfalt prisade Sofie Livebrant, där arbetet vid det löpande bandet suggestivt framställs som en monoton och färgstark koreografi. Ska man ändå sabla ner på något som är så väl utfört är det själva längden. På så rara ärter känns fyra låtar snopet kort, inte minst eftersom jag tror att det skulle ha tagit Tina Wilhelmsson riktigt långt om hon sträckt ut Visor på ackord till albumformat.” / Thomas Jonsson

QX: ”I Lindgrensalen på Artisten går Tina Wilhelmsson upp på scenen med sin gitarr, härliga utstrålning och regnbågsfärgade klädsel. I sextio minuter får publiken lära sig om raderade kvinnor och lyssna på visor. Historia, musik och anekdoter framförs med humor och allvar i en enkel och genomtänkt struktur. Hon avslutar med visan ”Jag vill tacka IKEA”, en sammanfattning av det hon berättat om raderade kvinnor. En kan inte låta bli att smittas av hennes varma energi, och kanske är alla överens om att den timmen gick väldigt snabbt.” / Louise Berglund

Nya Lidköpings Tidningen: ”Tina Wilhelmsson är en bra sångerska som skriver bra låtar. Hennes trygga och chosefria tillförsikt i feminismen är smittande. Låtarna hade omisskännlig proggvisestil. Men hennes texter är smartare och effektivare än många. Publiken (som vanligt på kommunens kulturarrangemang mest 60-plussare) verkar stortrivas i Tina Wilhelmssons sällskap. En konsert som denna förenar verkligen nytta med nöje. Visartisten Tina Wilhelmsson gjorde ett framträdande man kommer att minnas länge. Det var tänkvärt omskakande, pedagogiskt och roligt.” / Bo Borg

Smålandsposten: ”Med elförstärkt gitarr och bra drag i rösten håller hon i verserna upp en ironisk spegel där man kan se hur bilden av den väna, kvinnliga ängelfiguren omhuldats i kulturen, men i refrängen ifrågasätts om ängeln verkligen trivs bra i sitt fängelse.” / Tina Persson

Kopparbelgarn: ”Det märktes direkt, att det här var ingen vanlig vissångerska, som sjöng för att underhålla. Ursäkta, underhållande var det faktiskt att lyssna på henne, men samtidigt fanns där starka budskap i texterna.”  / Björn Öringbäck

Om Tina

Tina Wilhelmsson är född och uppvuxen i Västerås. Hon präglades av metallindustrin och uppfostrades inom lagidrotten. Som liten drömde hon om att bli chef, och när hon senare blev det så bestämde hon sig för att bli visartist istället. Tina är visartist och har bland annat spelat på Radioscenen hos Sveriges Radio och på Mosebacke, Norrbottensteatern, Göteborgs konserthus och på många vis- och pridefestivaler runt om i landet. Tina har bland annat skrivit låten “På låtsas” (“Pretending”) till datorspelet Hattrick. Låten spred sig bland Hattrickspelare över hela världen och översattes till flera olika språk.

Tina har en magisterexamen i politik (PolMag) från Lunds universitet, hon har studerat teater vid Blekinge läns folkhögskola och utbildade sig till visartist vid Visskolan i Västervik. Hon ingick bland annat i det officiella Linnéjubileet som ordnades av Linnésekretariatet vid Kungliga Vetenskapsakademien och jobbade då för Länsmusiken i både Kalmar och Blekinge. Tina har tidigare varit ledamot i RFSUs förbundsstyrelse och har erfarenhet av arbete med sexuella rättigheter i Sverige (både lokalt och nationellt), EU, Mellanöstern, Latinamerika och östra Afrika. Hon har även varit förbundsordförande för Riksförbundet Visan i Sverige.